Vernissage lördag 18 juni Möbel(R)evolution Blå Station

Välkommen på dubbelvernissage!

ronneby-konsthall

Kulturvänner – mycket Design och Form blir det på Kulturcentrum i Ronneby i sommar

På lördag den 18 juni 2016 kl. 13.00 dubbelvernissage på Ronneby Kulturcentrum

I Norra Hallen visas

MÖBEL(R)EVOLUTION

BLÅ STATION

Designduon Lindau och Lindekrantz slog igenom på 1970 talet. Vi som var unga då, och var intresserade av möbeldesign, anade då att något nytt var på gång. Vi tyckte att det var något av den tyska Bauhausskolan som fått en nyrenässans i deras experimentella design. Jag minns den hopfällbara Regissörsstolen i krom och svart canvas, som blev en klassiker. Likaså fåtöljerna och de låga sofforna i lackerade stålrör och färgstark manchestertyg, för att inte tala om belysningsarmaturer som gjorde Zero världsberömda.

De två kompanjonerna gick så småningom på 1980-talet skilda vägar. Börge Lindau drömde om att, i egen regi, tillverka produkter, som han, utan att behöva kompromissa med fabrikörer, ville introducera på marknaden för han tyckte de var behövda. Drömmen förverkligades i hans födelsestad Åhus för trettio år sedan. Det blev BLÅ STATION, som ännu idag uppfattas mer som en studio eller workshop än som ett möbelföretag. Börge dog 1999. Hans barn Johan och Mimi förvaltar hans egensinniga dröm. De firar sina  30 år npå Kulturcentrum i Ronneby”BLÅ” i Blå Station står för BörgeLindau Åhus. Vi öppnar utställningen med ett samtal mellan Mimi Rikardsson Lindau och mig.

Välkomna

Fredrik

I Södra Hallen visas

UTVALT

KONSTHANTVERK, SLÖJD & FORM I SKÅNE

2015

Den 18 juni öppnar den jurybedömda vandringsutställningen Utvalt – konsthantverk, slöjd & form i Skåne på Kulturcentrum i Ronneby. Utvalt, som nu visas för sista gången, har turnerat sedan juni 2015 och har tidigare visats i Malmö, Simrishamn, Helsingborg och Hamburg.

Utvalt i Skåne arrangeras av Konsthantverkscentrum, Skånes hemslöjdsförbund och Form/Design Center. Ett projekt som syftar till att stimulera utvecklingen, öka kunskapen och stärka intresset för dagens konsthantverk, slöjd och form i Skåne.

Verken som visas i Utvalt är utsedda av en erfaren jury. Det inkom 400 bidrag från konsthantverkare, slöjdare, formgivare och andra som arbetar med hantverksmässigt och konstnärligt formskapande, alla med egen anknytning till Skåne. I utställningen ingår 24 utvalda bidrag från sammanlagt 49 personer.

Tre bidrag har också fått Utvalts stipendier på 30 000 kr.

Detta är första gången vi arrangerar Utvalt och vi är väldigt glada över det stora intresset för att delta i utställningen! Tanken är att evenemanget ska återkomma var tredje år och nästa gång blir 2018, säger Mari-Louise Franzén, verksamhetsledare, Konsthantverkscentrum. Marie-Louise öppnar den utställningen.

Hoppas att jag får se er i Ronneby på Lördag

Fredrik vP

Posted in Allt (förvalt), Utställningar, VERKSAMHET and tagged .