Peter Hermansson, Glas och Måleri, 19 januari – 10 mars 2013

NU!
Peter Hermansson

Glas och måleri

Samarrangemang mellan Ronneby konstförening och Ronneby kommun.

Utställningen öppnades med vernissage lördagen den 19 januari 2013 av Fredrik von Platen.

Läs mer om Peter Hermansson och utsällningen lite längre ned på sidan, först några bilder från utställningen och vernissagen:

Peter Hermansson

Foton från utställning och vernissage: Eva-Lisa Ahnström

Peter Hermansson är ett av dagens stjärnskott på konstglashimmeln, som gör att man kan känna att det finns hopp för svenskt glas trots alla dystra rapporter från Glasriket. Peter Hermansson har med sina rötter i graffiti- och spraykonst över­fört ett urbant och grafiskt uttryck till glas. Han kom till Riks­glas­skolan i Orre­fors 2005 med ett eget formspråk i bagaget. Peters, i glassam­man­hang, unika färg- och formvärld visade sig kunna förnya den mer än 100-åriga graaltekniken utvecklad en gång på Orrefors.

Peters lyckosamma samarbete med Sveriges genom tiderna yngsta glasblåsar­mästare, Micke Johansson, bäddade för att nya idéer inte kvävdes i sin linda.

På Kulturcentrum i Ronneby visar också Peter prov på ett storskaligt måleri, utfört med sprayfärg, där man kan ana hans bakgrund.

Vad betyder NU! som namn på utställningen?

– Som konstnär söker jag ständigt efter ett slags NU, dvs. en definitiv punkt där saker faktiskt skapas. Glashyttan är en sådan magisk punkt där nukänslan är total. Namnet är också en blinkning till Hans foton. Kärnan i dokumentär­foto­grafi är väl just att skildra NU!” menar Peter Hermansson.

Den kände dokumentärfotografen Hans Runesson har i en laddad bildserie, som omgärdar utställningen, doku­menterat Peters aktion i glashyttan.

www.peterhermansson.com

Posted in VERKSAMHET.