MÖBEL (R)EVOLUTION BLÅ STATION

V5

MÖBEL(R)EVOLUTION, 18 juni 2016

BLÅ STATION

Designduon Lindau och Lindekrantz slog igenom på 1970 talet. Vi som var unga då, och var intresserade av möbeldesign, anade då att något nytt var på gång. Vi tyckte att det var något av den tyska Bauhausskolan som fått en nyrenässans i deras experimentella design. Jag minns den hopfällbara Regissörsstolen i krom och svart canvas, som blev en klassiker. Likaså fåtöljerna och de låga sofforna i lackerade stålrör och färgstark manchestertyg, för att inte tala om belysningsarmaturer som gjorde Zero världsberömda.

De två kompanjonerna gick så småningom på 1980-talet skilda vägar. Börge Lindau drömde om att, i egen regi, tillverka produkter, som han, utan att behöva kompromissa med fabrikörer, ville introducera på marknaden för han tyckte de var behövda. Drömmen förverkligades i hans födelsestad Åhus för trettio år sedan. Det blev BLÅ STATION, som ännu idag uppfattas mer som en studio eller workshop än som ett möbelföretag. Börge dog 1999. Hans barn Johan och Mimi förvaltar hans egensinniga dröm. De firar sina  30 år npå Kulturcentrum i Ronneby”BLÅ” i Blå Station står för Börge Lindau Åhus. Utställningen öppnar med ett samtal mellan Mimi Rikardsson Lindau och ordförande Fredrik von Platen.

V4

V6

Posted in Allt (förvalt), Utställningar, VERKSAMHET and tagged , , .