Den 14 juni öppnade Ronneby Konstförening två utställningar

I den stora Norra Hallen öppnade vi den juryvalda konstsalongen BLEKINGAR.

Det var 10 år sedan vi hade äran att arrangera denna biennal i Ronneby konstförenings regi på Kulturcentrum. Intresset för att delta har varit stort och juryn, bestående av Ia Karlsson konstnär från Österlen, Britt Gars representerande SK Blekinge och Gillis Hiller från Ronneby Konstförening, har haft ett hårt jobb. Juryns ordförande har Gunnar Sahlin varit och sekreterare Ture Andersson. Den stora hallen på Kulturcentrum erbjuder  möjligheter att ganska fristående från varandra exponera de ca 50 konstnärers verk som utvalts. En jurys val till konstsalonger har i alla tider allt sedan den första Parissalongen på 1700-talet diskuterats, och kommer alltid att diskuteras. Vi tror, när diskussionernas krutrök lagt sig, att vi kommer att finna årets Blekingar mycket anslående. Frågan är om man inte framdeles om en och annan konstnär kommer att säga: ”det var på BLEKINGAR 2014 som hen slog igenom”. Utställningen öppnades av Fritids- och kulturchefen Tommy Johansson.

Posted in Allt (förvalt), Utställningar, VERKSAMHET and tagged , , , , .