Annika Smedjebäck, 16 juni – 2 september 2012

Under skalet – i dialog med lera

Keramiker

Annika Smedjebäck

Utställningen visas på Kulturcentrum i Ronneby
16 juni  – 2 september 2012

Ett samarrangemang mellan Ronneby konstförening och Ronneby kommun

Utställlningen öppnades med vernissage den 16 juni 2012. Kerstin Nilsson, konstvetare och författare från Ronneby invigningstalade.Hela sommaren kan du besöka Kulturcentrum i Ronneby och ta del av Annika Smedjebäcks keramik. Hon visar keramiska skulpturer med inspiration från naturen samt några bruksförmål.

Om Annika Smedjebäck, Fredrik von Platen, Ronneby konstförenings ordförande berättar:
Annika Smedjebäck, keramiker, konstnär och kulturpedagog är utbildad vid HDK i Göteborg på 1970-talet, under en tid då konstutbildningen förändrades i dyningarna efter 68-rörelsens utbildnings­re­volt. Studenterna tog ett allt större kollektivt ansvar för sin egen utbildning. De organiserade sig, efter utbildningen, i grupper och kollektiv för att inspirera varandra och för att stimulera sin ut­stäl­lnings- och försäljningsverksamhet. Den exklusiva skaran välutbildade experimenterande keramiker som Annika tillhör arbetar nu ofta utpräglat individuellt. Annika uppvisar på utställningen sin färdig­het i ett antal väldesignade bruksföremål från hennes drejskiva. Men Annika söker sig också ”under skalet”. Inspirerad av Naturen som formgivare för hon samtal med lera. Hon är förtrogen med lerans natur från mjukt plastisk materia via flera mellanstadier tills den stelnat i form av ett konstobjekt under hennes medvetna behandling.

Under utställningsperioden anordnas en 2-dagars workshop med Annika som ledare- Temat är: Naturen som formgivare.
Datum: 7 – 8 juli. Mer information och förfrågan om plats görs till fvplaten@compaqnet.se .
Kostnad: 1200 kr

Du kan se mer av Annikas verk på hennes egen webbsida: http://smedjeback.tumblr.com/

Några bilder från utställningen (nedan) under vernissagen ger dig ett smakprov på vad du finner på Kulturcentrum:

Foto: Eva-Lisa Ahnström

Posted in Utställningar, VERKSAMHET and tagged , , , , , .