Vernissage ”Konst & Tid”, Skulptörförbundet, lö 26/1 kl.13.00

Utställning: KONST & TID

SKULPTÖRFÖRBUNDET

Välkommen till vernissage på Kulturcentrum lördag 26 januari kl. 13.00

Utställningen invigs av Fredrik von Platen, ordförande i Ronneby Konstförening.

Utställningen är i Norra konsthallen under tiden 26 januari – 24 mars 2019.

Skulptörförbundets utställning Konst & Tid har lockat ca 50 av förbundets medlemmar från mellersta och södra Sverige till Kulturcentrum i Ronneby.

Konstnärerna kommer att visa upp en provkarta och ett tidsdokument på vad svensk skulptur står idag. Skulpturer i klassiska materialval som sten, lera, gips, trä, metall etc. kommer att samsas med mera oväntade material och sammansättningar.

Konst & Tid är en utmanande titel på en utställning. Näraliggande – ”spacetime” – är ett filosofiskt begrepp inom konstvetenskap, men även antropologin. I sin grundläggande tolkning kan man säga: Tiden speglas i konsten eller konsten speglar sin tid. Tolkningen är betraktarens.

Skulptörförbundet består av 270 konstnärer. Deras verk på gallerier, konsthallar samt i den offentliga miljön är till för oss alla. Skulpturen i det öppna rummet är viktig, inte bara för att göra våra samhällen vackrare. Den berättar om oss själva och vår tid, den ska ställa frågor och få oss att tänka efter. Skulptörförbundet vill väcka intresse för dagens mångfald i uttryckssätt, material och metoder och fördjupa kontakten med omvärlden. Vi vill utöka vårt engagemang i samhällsdebatten om stadsutveckling och skulpturens roll i det offentliga rummet. Skulptörförbundet är en ideell förening med yrkesverksamma skulptörer från hela Sverige.

Utställningen arrangeras av Ronneby Konstförening i samarbete med Kulturcentrum konsthall.

Posted in Utställningar, Vernissage and tagged , , , , , , , .