Akvarellkurser på Kulturcentrum sommaren 2013

Akvarellkurser i sommar på Kulturcentrum i Ronneby

Under tiden den 8 juni till den 25 augusti 2013 kommer Ronneby konstförening i sam­verkan med Ronneby kommun att ha en utställning NORDISKA ÖGONBLICK  med de två akvarellisterna

Anne Østergaard och Lena Amstrand.

De två är också inspirerande akvarellpedagoger som generöst delar med sig av sina erfarenheter. De kommer att under sommaren ha var sin veckoslutskurs på Kultur­cen­­trum i Ronneby. Kurserna är för dig som då och då medvetet prövar på akvarell­tekniken eller dig som hållit på ett tag men vill komma vidare. Konstnärernas egna verk i konsthallen kommer också att nagelfaras.

PROGRAM

Anne Østergaard           12 juli – 14 juli

I akvarellmåleriet kan man åstadkomma sådant, som man inte klarar av med andra måle­ritekniker. Pappret skänker ljus och transparens och ersätter vit färg. Färgerna flyter samman på ett sätt som man bara delvis kan styra och som kan överraska den mest erfarne. Man fin­ner en direkt glädje i akvareller, när man lyckas, som har något med ”här och nu-känsla”, närvaro och sinnlighet att göra. Akvarellen är en slags ögonblicksbild.

Motivvalet är figurativt och kan vara: färsk fisk, frusna röda räkor, vackra citroner, en rödlök, ett vackert blomster eller motiv utomhus. Varje dag startar med att jag delar ut en uppgift varefter jag ger individuell vägledning. Det kan också ingå att vi experimenterar med att till­föra andra material till akvarellmåleriet. Varje dag blir det bildgenomgångar.

Lena Amstrand               19 juli- 21 juli

”Lär dig ta emot skönheten du får av akvarellpigmenten!

Vi upptäcker hur de olika akvarellpigmenten uppför sig på sina speciella vis när de löses  upp i

vatten. Vi lär oss massor av teknik och prövar även att bitvis släppa kontrollbehovet i ett flö­de av vatten. Vi får utan prestationskrav uppleva den skönhet som uppstår när pigmenten ostört får torka på pappret. Varje dag innehåller demonstrationer, övningsuppgifter och fritt måleri samt samtal om de bilder vi gör.”

Kurserna startar med samling, presentation och introduktion kl. 10.00 på fredagens morgon till 17-tiden och fortsätter med heldag på lördag kl. 08.30 – 17.00 med möj­lighet till en liten kvällsövning enligt överenskommelse med lärarna och kurs­del­tagarna. På söndag startar vi kl. 09.00 och slutar kl. 15.00. En lista på vad ni bör ha med er i form av färg och redskap kommer ni få när ni blivit antagna.

På kulturcentrum bjuder vi på för- och eftermiddagskaffe eller alternativt att vi lagar kaffe på termos som kan tas med ut någonstans. Vi ska försöka utverka rabatter på lunch­re­stau­ranger. Om så önskas ordnar vi i konstföreningen med hjälp av del­tagarna buffé­middagar på kvällarna till självkostnads­pris på Kulturcentrum. Vi i konstföreningens styrelse kommer att serva er. Ett gott råd: kan ni vika dessa tre dagar åt akvarellmåleri, diskussioner och sömn så får ni ut mest av kurserna. Vid kursens slut kommer ni att få intyg på att ni genomgått denna utbildning.

Kurserna kommer att ha 10 – 15 deltagare. Kursavgiften är 2200 kronor. Medlem i Ronneby konstförening betalar 2000 kr. Anmälningsavgiften 500 kronor be­talas in 10 dagar efter det att vi bekräftat att du antagits till kursen. Resterande betalar du senast en vecka före kursstart.

Konstföreningen har överenskommelser med följande nattlogiställen i Ronneby:

Grand Hotel: 0457- 268 80;  www.grandronneby.se

Villa Vesta Hotell: 0457- 661 36;www.villavesta.se

Hotell David´s Hill: 0457- 151 11; www.hotel-davidshill.com

Vandrarhem STF: 0457- 263 00 – ring förmiddag eller kväll

Du anmäler dig själv till passande hotell. Uppge ”akvarellkurs Kulturcentrum” vid bokning.

Posted in Kurser, VERKSAMHET and tagged , , , .