Målningar – Rolf Palvén 16 september – 5 november 2017

Målningar – Rolf Palvén

16 september – 5 november 2017

Vernissage på lördag 16 september 2017

Utställningen invigs av författaren Thomas Kjellgren i närvaro av konstnären.
I samband med vernissagen av MÅLNINGAR av Rolf Palvén invigs även EKTA NON + FIGURATION

Kulturcentrum i Ronneby invigdes för 30 år sedan. En av öppningsutställarna1987 var den gången en omtyckt kulturprisad konstnär och teckningslärare från Sölvesborg – Rolf Palvén – med ungdomsrötter i Ronneby. Utställningen 1987 innehöll, förutom landskapsmåleri, ett flertal stilleben och ansikten. Han uppfattades som tecknare lika mycket som målare.Det framgår med tydlighet i biografin om Rolf Palvén, som Thomas Kjellgren författade i slutet av 1990-talet. Rolf ställde även ut på Kulturcentrum för 15 år sedan.
Då var det större formatet det dominerande inslaget – som jag minns det. Så är det kanske egentligen även idag, men de små innehållsrika till synes särskilt utvalda utsnitten, prydligt insatta i sin passepartout är värda en ingående närsynt betraktelse.

Vad är enligt min uppfattning särarten – det omisskännliga – i Rolfs konst? Personligen känner jag en stark dragning till hans linjer i kol och kritor som ackompanjerar måleriet. Linjerna, eller strecken, är så eteriskt vackra i sig själva, även när de har till syfte att förlösa ett ansikte, en glasvas eller något annat ut ur målningens dunkel. Ibland är de som rottrådar som suger näring ur det palvénska måleriets frodiga mylla till andra delar av konstverket. Konsten att kunna anpassa kolets eller kritans tryck mot pappret eller canvasen är avundsvärd. Det framkallar en pulserande tredimensionell känsla som bidrar till att man ständigt upptäcker nya världar i konstverket.
Rolf Palvéns konst är något så grundläggande som estetiskttilltalande i såväl det lilla som i det stora formatets måleri, men då, med penselrörelser som hela hans kropp tycks ha genererat.

Fredrik von Platen
Ordförande Ronneby Konstförening

Posted in Allt (förvalt), Utställningar and tagged , , , , .